En monark til bords

En liten vri på kongekrabbe; med hvitløk, chilli, ingefær og chalottløk som tema.

 

Er du lei av kongekrabbe naturell, eller delt bein som er ovnsbakt, da kan kanskje dette være noe å prøve. Eller litt lett mat etter pølser, kjøtt og tunge sauser. Har vært heldig å fått tak i noen bein av en fisker som har fått krabbe på dypt vann senhøstes. De var smekkfulle av kjøtt, så det var en fryd å gjøre de i stand.

Jeg klipper opp beina og skuldra på rå kongekrabbe og tar ut kjøttet. Det er en litt spesiell konsistens på kjøttet. Litt sleip liksom, men jeg vet det blir noe annet når det blir varmebehandlet.

 

 

 

Jeg varmer opp litt olivenolje og tilsetter en kinesisk hvitløk, halv chili, en halv tommelstor ingefær, og en chalottløk. Dette finhakkes og blankes i oljen. Så legger jeg i skallet som er klipt i mindre biter og skrur opp varmen litt. Så er det å røre rundt så det ikke svies. Når noen av skallene begynner å bli rød tilsettes 1 liter vann. Hvitvin er sikkert bedre, men det hadde jeg ikke. Setter på lokket og lar det koke i ca 45 min.

 

Så siles krafta av og kokes inn til det gjenstår ca 1 dl. Ikke bruk salt, for det blir salt nok av skallene. Så tilsettes 1 dl fløte og gi det et lite oppkok. Vips så har du en saus som smaker kongekrabbe.

 

 

Som tilbehør tenkte vi pfilafris, dvs kokt ris tilsatt grønnsaker. Her ble det finhakket ingefær, mengde som en halv tommel, halv gulerot, halv paprika, tre fedd hvitløk som ble kjørt gjennom hvitløkspressa og en rød finnhakket chilli. Dette blandes inn i risen når den er kokt så grønnsakene blir litt varme.

Her blir vinen prøvesmake…

Så kommer vi til selve hovedpersonen, kongekrabba, havets monark. I en jern kjele har jeg litt olivenolje, tilsetter også som tidligere, halv finhakket chilli, 3 fedd hvitløk, og en bit ingefær og en chalottløk, også finhakket. Lar det steke på middels varme til det blir blankt og mykt. Skrur opp varmen og har i krabben. Rører rund hele tiden. Steketiden er avhengig av størrelsen på krabben. Men det går relativt fort.

Ja også når dette pågår skal en jo åpne vinen og den skal vel sikkert luftes, og smakes. Vi hadde en Riesling Famille Hugel fra 2015. Jeg som ikke er så kjempebegeistret for hvitvin, syntes denne var god, frisk og ikke for søt. 

 Vi ble mett og fornøyd, og klar for messenger Quiz med gode venner. Det eneste er at retten ble litt ofr hvit, selv om jeg hadde litt hakket kruspersille på krabba rett for servering. Men sausen oppveide det, den var god.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg