Hundepassmat

 

Som sagt har jeg ei som lufta Gyda i dag. Og da tenkte jeg middag kunne være greit plaster på såret når en tar sjansen på å snørekjøre og uten særlig erfaring den sporten eller hunden. Og så er det jo mye triveligere å spise i lag. Siden hun er fra indre strøk og har beklaga seg over at hun ikke spiser fisk så ofte som hun ønsker, så måtte vel kveite være grei mat. Og jeg tok sjansen på et grønnsakssjokk. Ingen potet opplyste jeg om. Responsen var umiddelbar positiv, ja så da var det middag uten potet.

Tenkte å gjøre det enkelt, siden jeg kom sent. Bare grønnsaker og fisk. ovnsbakt, så er det enda enklere. Jeg tok tre gulerøtter, halv paprika, halv rød løk, en bit søtpotet. 

Guleroten delte jeg på langs i fire, løken i skiver, parikaen i skiver og søtpoteten i staver.

La det i en ildfast gryte, slo over et par spiseskjeer olivenolje og et par spiseskjeer japansk soyasaus.

På toppen la jeg to fedd hvitløk som jeg finhakket, finhakket 1,5 spiskjeskje finhakket ingefær og dryssa godt med tørket basilikum over.

Oppå dette la jeg to dl seterrømme i klatter.

Så inn i varm luft ovn på 200 grader i ca 20 min.

Så tar jeg en filebit skinn og beinfri kveite og legger på toppen. 

Det som er viktig er å ikke steke fisken for mye, for da blir det tørt og kjedelig. Jeg bruker steketermometer vanligvis så den er akkurat passert “rå” stadiet, dvs ca 56 grader i kjøttet. Da får du et perfekt resultat. Så står den inne i ca 25 min på 180 grader.

Det ble slettes ikke verst syntes jeg, fisken perfekt og grønnsakene al dente.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg