Mon tro hva det blir i dag…..

Ikke hver dag det blir sånne måltider som vi hadde på skogsfugljakta for noen år siden. I dag blir det litt sånn at man tar det man har. Har kjøttdeig av dov (dåhjort), søtpotet, paprika, løk, hvitløk, chilli…ja og fløte.

Jeg bor på hybel i ukene, og før det bodde jeg en periode i campingvogn. Det siste for å spare penger og prøve hvordan det var. Når sentralvarmen streika og termometeret krøp ned mot 20 blå….da var jeg ferdig utforsket på det området.

Men jeg har alltid laget meg ordentlig middag, sånn type med poteter og saus. Gammalmannsmiddag. Ble en racer på å lage mat i to gryter, eller en gryte og stekepanne. Det kom aldri grandiosa eller fjordland inna for min dør. Fjordland er sikkert greit, men litt små porsjoner…….hmmm…kanskje det er løsningen på en kropp som har passert en 10 dels tonn??? Og det er sikkert ingen som dør av grandiosa..(jeg har faktiskt spist noen, ærlighet varer lengst).

Men gleden i å planlegge middagen, tenke på hva man har, hva man kan gjøre, prøve å finne på noe nytt, nye råvarer….ja sånne tanker som er gode å tenke på. Kanskje spesiellt viktig i disse coronatider. Og for meg når det har vært kriser, og dem har det vært noen av for å si det sånn, da er mat viktig. Konemor, partner in crime, sier vi er mer enn normalt opptatt av mat. Det ligger kokebøker isteden for Cupido på nattbordet.

Jeg har en litt annen kjepphest nemlig det å gjøre måltidet til noe mer enn bare å skufle nødvendige og unødvendige næringsstoffer inn i hølet under nesa. En periode laget jeg noen måltider for noen single damer her jeg jobber. Det syntes jeg var veldig trivelig. Samtalene dreide seg om noe annet enn det som jeg omgir meg til vanlig, de satte stor pris på å få laget og servert maten av andre. Kanskje man skulle gjort mer sånt, bare noen få stk, byttet på å lage mat. Men det å lage mat til alle som liker mat, er en stor glede.

Mat er jo faktiskt helt avgjørende for å leve, hvorfor ikke prøve å gjøre det til en litt spennende ting? 

Nå skal jeg finne noen matbilder å krydre teksten med så den ikke blir så kjedelig.

Så får vi se hva vi….jeg…ender opp med på tallerkenen 

11 kommentarer
    1. Enda en flott blogg å følge 👍🏻 Da blir det deg og kokkejævel som blir på min leseliste 😊

    2. Velkommen som blogger! Det er godt å se at det er flere menn som tør å hive seg ut i bloggverden. Selv elsker jeg å lage mat. Ingen kokk av utdannelse, men liker å være på kjøkkenet. Nå har ikke jeg en mat blogg, men en samfunns blogg. Gleder meg til å følge din blogg, og må si at den gryten på bålet. Den fikk meg til å tro at jeg kjente lukten helt hit hehe. Det så meget delikat ut. Mat laget i villmarken av folk som kan det. Kan ikke noe måle seg med! Fortsatt fin dag 🙂

    3. Det var en glede å få servert mat av deg,noe vi single damene satte stor pris på. Mange temaer ble tatt opp og latter ble det 😄 Takk Petter

    4. Det var en glede å få servert mat av deg,noe vi single damene satte stor pris på. Mange temaer ble tatt opp og latter ble det 😄 Takk Petter

    5. Det var en glede å få servert mat av deg,noe vi single damene satte stor pris på. Mange temaer ble tatt opp og latter ble det 😄 Takk Petter

    6. Vi single damene satte virkelig pris på å få servert så mye god mat . Gode samtala og latter rundt matbordet va gull verdt . Takk Petter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg