Røde grønnsaker

   

Som sagt ble middagen i dag basert på røde grønnsaker og til selskap ved middagsbordet hadde jeg invitert den andre hybelboeren i huset Ann Marit. Det er trivelig å spise i lag med noen synes jeg.

Hadde 1 1/2 søtpotet og det er en av mine favoritt hovedgrønnsak (ja og jeg vet den ikke er kortreist), som jeg kuttet i store biter og satt på kok.

Så fant jeg en rødløk som endte sine dager i småbiter. Paprikaen, rød selvfølgelig, ble snittet i strimler og endte opp som rødløken, i biter.

Og dere vil nok kanskje ha lagt merke til at jeg ofte smaksetter med hvitløk og chilli, noen ganger får de selskap av ingefær også, men ikke i dag. Så er det bar å blanke det i smør til løken blir litt myk.

Dette setter jeg så til side mens jeg bruner kjøttdeigen. Det ble dåhjort kjøttdeig fra Sverige selvfølgelig. Kjøttdeig er lettvint å fryse ned. Vakumpakket og flatpakket så er de lett å stable og lett og tine. Men det visste dere selvfølgelig fra før! Krydret med salt og pepper (grovmalt) og viltkrydder. Når dette var brunet fikk grønnsakene slå følge med kjøttet i panna.Så var det å tilsette ca 2,5 dl fløte, litt soyasaus og en liten dæsj oksefond.

Så får det å stå og koke mens søtpotetbitene blir kvitt vannet og dampet tørre. Så tilsatte jeg en spiseskje smør og resten av fløten ca 1 dl. Så er det bare å mose!

Det blir fine farger ihvertfall og smaken var god. Kjapp og middag med vilt.

2 kommentarer
      1. Totalt kanskje 50 min, Start å koke søtpoteten, deler du den i mindre biter går det kjappere. Har du kappet opp grønnsakene i forkant så tror jeg du kommer ned mot en halvtime med mindre biter av søtpotet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg