Tømmer havet

Noen ganger klaffer det!!

 

Noen ganger kan en være heldig å treffe borti ei skikkelig vøa med storsei. Det er jævlig artig og det er bare å hive over ripa når den nå først er der. 

Sommeren 2019 kom min gode venn og yrkesjeger (skriver dette som en teaser for senere) kollega til Finnmark. Vi hadde planlagt en uke på Ifjordfjellet, men værgudene satte en effektiv stopper for det. Men siden hadde booket flybillet, gjorde vi hytta i Korsfjorden som base og vi tok tur på fjellet og på sjøen. Og nå skal jeg fortelle om turen på sjøen. Det var tien om at det var kommet storsei på en “klakk” i Vargsundet. ÅSå når det klaffet at det var stille på sjøen sa jeg til Thomas på kvelden at nå smører vi oss mat og fyller kaffe på termosen og gir oss havet i vold. Med Hansviken gikk det ikke lange tia før vi var på plass. Flatt hav og midt på natta. Måtte det for å komme rett på floa. Vi leita litt på begge siden av “klakken” på toppen før vi traff på. Thomas er en røslig värmlending, oppvokst med øks og motorsag, og det skulle komme til nytte i natt. Seien stod på ca 140 m, så det er en del manuell vinsjing før de brøt overflaten. Jeg sørga for å holde båten på mè, men Thomas drifta juksa.

Det er sjelden tiden går så fort som når ligger å driver på et flatt hav, måsen som skrik og svømmer rundt båten, slag av spor i stampen som en påminnelse om suksess, prate litt om ting som ikke betyr så mye, snakke om skogsfugljakta vi skal på og andre trivialiteter. Gyda ble lei av å stå i baugen å følge med måsen som fløy rundt båt, så hun inntok styrmannsstolen det meste av natta. Med en enkel og båtvant hund er det ingen problem å ta de med.

 

 

Det grydde mot dag, det vokste i stampen og var nødt til å sette ned foten før vi tømte havet. Thomas forstod ikke problemet. Men når vi gikk for sakte fart hjem mens jeg fileterte, skjønte han det. Det ble mye fisk og jeg fant ut at det går godt an å lage klippfisk av sei, så da ble to fulle gilde-bakker fylt med sei og salt lagvis. Så kunne det stå i naustet i komagfjorden over sommeren, før den ble hengt på veggen.

Det ble seimølje til middag den dagen, og Thomas var god å spise lever. Jeg fortalte on den potensvirkende effekten det hadde. Han beit på den gett. Jeg lærte en artig ting av noen feskera fra Bø i Vesterålen, nemmelig å ha tyttebær som tilbehør til seimølja. Jeg vet det er som å banne i kjerka, og jeg er vel ikke så redd for det. Prøvd det hvis dere tør!!!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg