Vill gris på hytta

 

Et vanlig spørsmål hjemme er: hva skal vi ha til middag? Men det var usikkert når jeg dukket opp på hytta, så hun hentet “et eller annet…tror det var noe ytrefile greier” som hun sa. Det var en bit av ytrefile av villsvin. Jeg tenkte det kan bli spennende og jeg startet å fantasere over hva som vi kan gjøre med den. Det er en liten nøttesmak av villsvinskjøtt, spesielt fettet. Dette kommer jeg helt sikkert tilbake til senere. Så da tenkte jeg noe med nøtter og epler for å skape litt syrebalanse (hvis det er det en kaller det).

Og så tok vi det vi hadde tilgjengelig å hytta av grønnsaker og mandelpoteten som vi har dyrka i Komagfjorden, et jævlig dårlig potetår også forresten. Så da ble det rødbeter, persillerot, løk og hvitløk. 

Men man starter med sausen. Det er den delen av måltidet som kanskje krever mest tid og kjærlighet (etter kjerringa). Det har vært en misserabel sopp høst så det ble tørket sopp, kantarell og traktkantarell. en stooor neve ble lagt i bløt og kokt lenge så man til slutt satt igjen med  en kraftig redusert fond. Så hakket jeg en halv løk og blancherte i smør, hakket opp soppen i små biter og tilsatte det og fonden i lag med løken. Til det tilsatte jeg 5 dl fløte. Og så fikk dette stå å småputre i et par timer ca, til det ble passe tykt. Skulle gjerne tilsatt soyasaus i lag med fløten, men det hadde v ike, så da ble det ketjap manis isteden.

 

 

 

Rødbeten (rå) ble skrelt, her vil jeg på det sterkeste anbefale å fjerne alt av tekstiler i nærheten. Rødbetfargen kødder du ikke med, den blir der!!! Så skjæres persillerota i tynne staver og på toppen resten av løken som ble igjen etter at sausen fikk sitt og et par finhakket hvitløksfedd. Ja og så hadde vi en bit ingefær. Den visste vi ikke hva vi skulle med senere, så den gikk med og! Så Inn i ovnen på ca 30 min og høy varme.

Så kokte jeg mandelen. Man kan gå rett på med rå potet, men siden vi er på hytta og gasskomfyren har noen svakheter, ble det kokte. Man knuser den ganske så flat, legger de i en ildfast form, har en god olivenolje over, men siden vi er på hytta hadde vi bare rapsolje. Og det er IKKE liike bra. Så vi kompenserte med ramsløk vinagrette som jeg fant på en gårdbutikk på Gotland. Litt rosmarin på toppen blir aldri feil og til slutt noen korn flaksalt. Den stod inne i ca 15 min. Men jeg ser den kunne vi ha snudd en gang, så den blir litt stekt på begge sider.

 

 

Fileen ble pusset og skjært i 3-4 cm tykke skiver, krydret med salt og pepper og stekt litt på hver side. Og så tenkte jeg at flambering er jævlig kult, så da var det å ta en glass med konjakk å hive i panne å la gassflammen antenne. Det ser proft ut og man tror at da har man full kontroll på matlagingen….. Det er jo gøy da!!! Så tilsatte jeg valnøtter, hasselnøter og cashewnøtter….en god neve av det og samt to skrelte harde litt syrlige epler i fingertykke skiver/staver. Nå fikk dette surre i lag en liten stund. Her gjorde jeg en kardinalfeil!!! Jeg skulle tatt ut kjøttet etter flambering og bare stekt nøtter og epler, for det gikk altfor fort å gjennomsteke kjøttet, og det blir ALDRI bra! Da var det bare å åpne vinen….foresten ikke bare bare, for den ene vinåpneren knakk. Men vi har da to. Det var helt klart rett vin til dette! En barolo fra 2012.

Kjerringa ble veldig fornøyd med måltidet, jeg lærte noen forbedringspunkter.

 

 

 

.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg