Jegwrmat, hvem hva og hvorfor

Kanskje en litt annerledes blogg, fri for skjønnhetsprodukter og mote…

Uten at jeg har gått sånn i dybden på blogg verden, så virker det som om det er mange damer som blogger og da mye om alt annet enn jakt og mat i sammenheng. Her finnes unntak, og de blir enda færre de som er godt voksen, sånne som sier edb og fjernsyn og må stå opp på natta for å lense.

Dette blir altså ingen rosa-blogg, men her blir det saus på kragen, slog under negla, svetteluktende jaktklær og minner.

Jeg bor i Alta med Konemor og to strihåret vorsteher, har hytte ved sjøen, to båter, en Hansvik og en sjark “Petra”. I Korsfjorden har vi funnet vårt paradis. Flotte muligheter til å drive med friluftsliv og fiske på hav og på fjellet, samt en god bestand av trivelige folk, hyttefolk og fastboende.

Til vanlig jobber jeg i Statens Naturoppsyn og har vest-finnmark som mitt arbeidsområde og her har jeg vært i 33 år. Noen korte avbrekk inne imellom for å realisere noen drømmer som å ta yrkesjegerutdannelse i Sverige, 3 sommersesonger som feltinspektør for Sysselmannen på Svalbard,  snøkrabbefisker (levert norges første offisielle snøkrabbefangst) , isbjørnvakt på cruseskip, isbjørnvakt på nø Grønland for tyske Polarinstituttet og arbeidet på et ungdomshjem

 

 

Er så heldig at jeg er gift med ei som har like stort interesse for mat og foredling av råvarer som meg. Vi har kanskje en fetisj…..kokebøker. Vi har bare en bokreol, men den rommer bare kokebøker og det er vel litt over 120 hvis jeg ikke husker helt feil og to permer med utklipp fra jaktblader som omhandler mat og en med div oppskrifter hentet fra nett. Det er vel egentlig en ganske god beskrivelse av vår mat interesse.

Mat har jeg alltid hatt interesse for. Startet i ung alder 12-13 års alderen når jeg startet med middagen siden begge foreldre var i arbeid og vært vant med skikkelig hjemmelaget mat. Far min jaktet og fisket det meste av det som ble servert. Husker høydepunktet var fløtekokt kylling på lørdagene eller mammas hjortekaker.

Jeg er sikker på at det som vi får med hjemmefra preger oss, bevist eller ubevist. Det legger grunnlaget og der er det litt av min hobbyfilosofi kommer inn i bildet. Skape gode minner og et godt forhold til mat. For meg som jeger og fisker er å kunne bruke det vi kan høste av naturen viktig og rett. Jeg startet bloggen med å beskrive jaktas 4 stadier jegermat.blogg.no/jaktas-4-stadier-med-bilder, og det beskriv er min holdning og filosofi.

Min favorittjakt er helt klart skogsfugljakt med min vorsther, sier min for Alma har så stor jagelyst at stand er av underordnet betydning i følge henne. Hun blir 3 år til sommeren, så jeg vet ikke helt…. Men Gyda fungerer godt, litt unoter, noen helt klart mer irriterende enn andre. Skal jeg være helt ærlig er nok noe min skyld. Men man får den hund man fortjener sier jeg. Men vi har det fint på jakt, så den 25 august er jeg på plass i de svenske skoger. Er heldig og har noen gode kontakter i området litt sør for Stockholm som kan fremvise fantastiske vilt bestander og da hender det dukker om noen anledninger for meg og. Da går det mest i dåhjort, ender fasaner litt vildsvin.

I Finnmark er jaktmulighetene begrenset, men fisket derimot er outstanding. Vi har havet som kan tilby oss sei, torsk, kveite og kongekrabbe. Ypperlige råvarer som gjør oss ganske så bortskjemt og kanskje litt arrogante når vi snakker med andre om havfiske. Laksefiske har jeg vel egentlig aldri helt blitt bitt av, Joda, jeg har fått storlaks, flere faktisk, men det er nok sjøørretfiske jeg synes er mest artig. På fjellet kan vi liksom roe litt mer. Noen områder nært tettstedene de flest plasser ligger ørret og røyevanna å bare venter, sommer som vinter. Ja dette ble kanskje mer Finnmarksreklame, men det er landsdelen verdt.

Temaene kommer litt i rykk og napp, alt hva som er sesong etc. I perioder vi det bli mindre blogging pga  feltaktivitet og manglende dekning og antall timer i døgnet.

 

3 kommentarer
    1. Spennende Petter. Rosablogging er bare sååååå 2019. Lykke til med jakt, fiske og sanking.,så kan vi andre glede oss over kulinariske oppskrifter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg